- شرط جدید ترامپ برای ایران / تعهد کتبی در ازای توافق!
- بیانیه هشدارآمیز وزارت خارجه/ پاسخ تهران در راه است؟
- هشدار صریح ایران به کشورهای منطقه پس از حملات اخیر آمریکا
- پیام فوری پکن به تهران و واشنگتن
- فوری/ ترامپ: ایران موافقت کرده است که سلاح هستهای نداشته باشد
- پشتپرده مذاکرات ایران و آمریکا / روبیو عملاً کنار گذاشته شد؟
- زمان انتخاب سومین تیم آسیایی اعلام شد
- واکنش مدیر عامل پرسپولیس به خبر جذب لیموچی و یوسفی
- تهاجم ترکیبی سپاه به ناوگان پنجم آمریکا؛ تغییر موازنه وحشت درخلیج فارس
- سردار سناییراد: هشدار قاطع ایران،مانع حمله رژیم صهیونیستی به بیروت شد
هشدار صریح ایران به کشورهای منطقه پس از حملات اخیر آمریکا
به گزارش اقتصادآنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای، حملات و اقدامات تجاوزکارانه ارتش آمریکا علیه ایران را به شدت محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است که تعرض به یک نفتکش ایرانی در تنگه هرمز و حمله به یک دکل مخابراتی در جزیره قشم در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه ۱۳ خرداد و از مبدأ دو کشور منطقه صورت گرفته است.
نقض آتشبس و حقوق بینالملل
وزارت امور خارجه تأکید کرد: این اقدامات تجاوزکارانه علاوه بر نقض تفاهم آتشبس مورخ ۱۹ فروردین، مصداق آشکار نقض اصل بنیادین منع توسل به زور مندرج در بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و مغایر با قواعد حقوق بینالملل است.
هشدار به کشورهای منطقه
در بخش دیگری از این بیانیه، وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن آنچه استفاده استعماری آمریکا از قلمرو و امکانات کشورهای منطقه برای پیشبرد اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران خوانده شده، مسئولیت مستقیم و روشن حاکمان کویت و بحرین در ارتباط با حوادث شب گذشته را یادآور شد.
مسئولیت کشورهایی که امکانات در اختیار متجاوزان قرار میدهند
وزارت امور خارجه تصریح کرد: هرگونه اجازه به طرفهای متجاوز برای استفاده از قلمرو خاکی، دریایی و هوایی یا امکانات و پایگاههای مستقر در کشورهای منطقه به منظور انجام یا پشتیبانی از عملیات نظامی علیه ایران، نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بینالملل و اصل حسن همجواری محسوب میشود.
در این بیانیه همچنین آمده است که بر اساس قطعنامه شماره ۳۳۱۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چنین اقداماتی میتواند به منزله مشارکت در عمل تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی شود.
تأکید بر حق دفاع مشروع ایران
وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور، اعلام کرد: ایران از تمامی ظرفیتهای موجود برای مقابله با اقدامات تجاوزکارانه استفاده خواهد کرد.
در این بیانیه تأکید شده است که این حق شامل هدف قرار دادن مبدأ و منبع حملات تجاوزکارانه نیز میشود.
مسئولیت پیامدها بر عهده متجاوزان است
وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد مسئولیت تمامی آثار و پیامدهای ناشی از این اقدامات بر عهده متجاوزان آمریکایی و صهیونیستی و همچنین تمامی طرفهایی است که با در اختیار قرار دادن قلمرو، امکانات و زیرساختهای خود، در انجام اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران مشارکت یا همکاری کردهاند.
- شرط جدید ترامپ برای ایران / تعهد کتبی در ازای توافق!
- بیانیه هشدارآمیز وزارت خارجه/ پاسخ تهران در راه است؟
- پیام فوری پکن به تهران و واشنگتن
- فوری/ ترامپ: ایران موافقت کرده است که سلاح هستهای نداشته باشد
- پشتپرده مذاکرات ایران و آمریکا / روبیو عملاً کنار گذاشته شد؟
- تهاجم ترکیبی سپاه به ناوگان پنجم آمریکا؛ تغییر موازنه وحشت درخلیج فارس
- سردار سناییراد: هشدار قاطع ایران،مانع حمله رژیم صهیونیستی به بیروت شد
- دعوت استاندار تهران از مردم برای حضور در «مهمونی کیلومتری غدیر»
- نیکزاد: به آمریکا اعتماد نداریم؛ درباره توان موشکی مذاکره نمیکنیم
- قائمپناه: تابآوری اقتصادی ایران در جنگ، دستاوردی ماندگار است
