- درخواست رئیس سازمان انرژی اتمی از ایران / رافائل گروسی به سیم آخر زد
- واکنش استقلال به اختلاف در ارکان مدیریتی باشگاه
- ممنوعیت بی سابقه در جام جهانی ۲۰۲۶ اعلام شد
- مذاکره استقلال با سرمربی خارجی مشهور / سرمربی اسبق النصر در راه تهران؟
- اتفاق عجیب در مسابقات جهانی پرورش اندام + جزئیات
- کودتای بازیکنان خارجی استقلال / نوتیس دریافت مطالبات ارسال شد
- مومنی: اجلاس شانگهای فرصتی بسیار خوب برای دیپلماسی منطقهای است
- سردار قاآنی:اسرائیل باید به نقطه قبل از شروع جنگ ۴۰ روزه عقبنشینی کند
- جزئیات جدید مذاکرات؛ ۵۰ درصد منابع مسدود باید همزمان با تفاهم آزاد شود
- قالیباف عید غدیر را تبریک گفت
درخواست رئیس سازمان انرژی اتمی از ایران / رافائل گروسی به سیم آخر زد
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رافائل گروسی در این گزارش که روز پنجشنبه فرازهایی از آن در رسانههای غربی درز کرده است، مدعی شد: آژانس نه اطلاعاتی از ایران درباره وضعیت مواد هستهای اعلامشده، تأسیسات و مکانهای خارج از تأسیسات برای اهداف پادمانی دریافت کرده و نه به هیچیک از این تأسیسات و مکانها، بهاستثنای نیروگاه بوشهر، برای انجام فعالیتهای راستیآزمایی میدانی دسترسی داشته است. از این رو، آژانس نتوانسته مسئولیتهای پادمانی خود ذیل پیمان منع اشاعه سلاحهای هستهای را در تأسیسات هستهای اعلامشده ایران انجام دهد و در نتیجه، قادر به راستیآزمایی وضعیت این تأسیسات و مواد هستهای مرتبط با آنها نیست.
مدیرکل آژانس با اذعان به این واقعیت که «حملات نظامی به تأسیسات و سایتهای هستهای ایران وضعیتی بیسابقه ایجاد کرده است» از محکوم کردن این اقدامات غیرقانونی طفره رفت و مدعی شد: انجام بیدرنگ فعالیتهای راستیآزمایی آژانس در ایران مطابق با توافقنامه پادمانی انپیتی و در صورت لزوم، بر اساس مفاد مرتبط قطعنامههای شورای امنیت و شورای حکام ضروری است.
در این گزارش ادعا شده است: «آژانس نمیتواند هیچ اطلاعاتی درباره اندازه کنونی، ترکیب یا محل نگهداری ذخایر اورانیوم غنیشده در ایران ارائه یا تأیید کند که آیا ایران همه فعالیتهای مرتبط با غنیسازی، از جمله تحقیق و توسعه را تعلیق کرده است یا نه.»
گفتنی است، همکاریهای ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی در پی حملات غیرقانونی آمریکا و رژیم صهیونیستی به تأسیسات هستهای صلحآمیز ایران و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای توقف همکاری در صورت اجرا نشدن تعهدات طرفهای مقابل با محدودیتهایی مواجه شد.
پس از آن، مذاکراتی میان ایران و آژانس درباره نحوه ادامه تعاملات در چارچوب حقوقی موجود انجام شد که شهریور ماه سال گذشته به یک تفاهم فنی انجامید. با این حال تداوم سیاسیکاری غرب علیه برنامه صلحآمیز هستهای ایران موجب شد تا این اجرای تفاهم متوقف شود.
جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که مبنای همکاری و تعامل با آژانس، قانون مصوب مجلس است. اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر در اینباره گفت: «ما همچنان عضو معاهده منع اشاعه و متعهد به توافقنامه پادمان هستیم. در اجرای این تعهدات پادمانی با در نظر داشتن مصوبه مجلس که شورای عالی امنیت ملی را متولی این موضوع معرفی کرده است، تعاملات با آژانس را پیش میبریم.»
- مومنی: اجلاس شانگهای فرصتی بسیار خوب برای دیپلماسی منطقهای است
- سردار قاآنی:اسرائیل باید به نقطه قبل از شروع جنگ ۴۰ روزه عقبنشینی کند
- جزئیات جدید مذاکرات؛ ۵۰ درصد منابع مسدود باید همزمان با تفاهم آزاد شود
- قالیباف عید غدیر را تبریک گفت
- تصاویر اصابت پهپاد ایرانی به فرودگاه کویت صحنهسازی دروغین دشمن است
- آملی لاریجانی: دوری از ولایت، بزرگترین دستاوردها را آسیبپذیر میکند
- عارف ارتحال آیتالله فیاض را تسلیت گفت
- سپاه: دشمن میبایست با فوریت حملات خود به مردم لبنان را متوقف کند
- پزشکیان: حفظ وحدت مبنای نظری دولت وفاق بوده است
- بقائی: یاد امام(ره) در حافظه ایران و جهان، بیش از هر زمانی زنده است
